Garraio Enpresa Pribatuak Modernizatzeko Programaren barruan ibilgailu jakin batzuetarako bigarren belaunaldiko takografo adimendunak ezartzeko laguntza jaso zuten eskatzaileek EZIN izango dute programa honen onuradun izan, takografoaren laguntza-eskaera beste ibilgailu batzuei buruzkoa izan arren.
Abuztuaren 4ko Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian argitaratu da 2025eko uztailaren 22ko Agindua, Mugikortasun Iraunkorreko sailburuarena, EAEko salgaien eta bidaiarien errepideko garraio publikoan teknologia berrietarako eta segurtasunerako sistemak erosteko eta ezartzeko laguntza-programa bat deitu eta arautzen duena. Eskaerak aurkezteko epea urriaren 6an amaituko da.
2025ean, Mugikortasun Iraunkorreko Departamentuak diruz lagun daitekeen berrikuntza nagusi gisa sartu du bigarren belaunaldiko takografo adimendunak instalatzea. Azken hilabeteetan gogorarazi dugun bezala, Europako araudiak behartzen du nazioarteko garraioa egiten duten garraio-ibilgailu guztiek bigarren belaunaldiko takografo adimendun bat izan beharko dutela data jakin baterako (abuztuaren 20an amaituko da lehen belaunaldiko takografo adimenduna duten ibilgailuetan aparailua ordezkatzeko epea, eta 2026ko uztailean, nazioarteko garraioa ere egiten duten ibilgailu arinek eduki beharko dute instalatuta). Diruz lagundu daitezkeen gastuek Dirulaguntzen Araubidea arautzen duen 20/2023 Legearen 30.4 artikuluan ezarritakoa bete beharko dute, eta onuradunak dirulaguntza eman zeneko helburu zehatzerako erabili beharko ditu ondasunak, gutxienez 5 urterako erregistro publiko batean inskriba daitezkeen ondasunen kasuan, eta 2 urterako gainerako ondasunen kasuan.
DIRUZ LAGUN DAITEZKEEN JARDUERAK
Honako sistema hauek eskuratu eta ezartzea (leasing, renting edo erosketa ez den beste edozein negozio juridikoren kontratuak izan ezik). Sistema horiek 2025. urtean egin beharko dira, eta, nolanahi ere, 2025eko azaroaren 30a baino lehen:
a) Flotak lokalizatzeko eta kudeatzeko sistemak (GPSak edo antzekoak), kontrol- eta kudeaketa-zentro bati konektatuta daudenak, salgaien eta bidaiarien garraio publiko astunerako, bederatzi plaza baino gehiagoko ibilgailuetan, gidaria barne. Ez da dirulaguntzarik emango flotak kontrolatzeko eta kudeatzeko sistema batean sartuta ez dauden kokapen-elementuak banaka erosteko.
b) Salgaien eta bidaiarien garraio publiko astuneko ibilgailuetan, bederatzi plaza baino gehiagoko ibilgailuetan, gidaria barne, segurtasunez gidatzen laguntzen duten segurtasun-elementuak, hala nola:
- Antitijera-sistemak.
- Istripuen erregistratzailea.
- Suteak detektatzea eta itzaltzea.
- Aurreko ilargitik gidatze-dinamika (dash cam) erregistratzen duten kamera-sistemak, bai eta ikuspena edo maniobragarritasuna hobetzera bideratutako guztiak ere.
- Talka horiek saihesteko sentsoreak eta radarrak erabiltzea bezalako talkak arintzeko teknologiak.
- Istripuaren edo larrialdien kasuan, larrialdiko dei-sistemak edo kontrol-postura automatikoki deitzeko sistemak.
c) Gidatze eraginkorra optimizatzeko eta erregai-kontsumoa murrizteko helburua duten sistemak, hala nola:
- Elektrometroak eta hoditeria monitorizatzeko sistemak.
- Gurutzaldi-abiaduraren kontrolagailuak.
d) Bigarren belaunaldiko takografo adimenduneko sistemak
Sistema horiek guztiak, bigarren belaunaldiko takografo adimenduneko sistemak izan ezik, laguntzak eman ahal izango dira, baldin eta fabrikatik ezartzen badira – betiere sistema txertatuak hautazkoak badira – eskatzaileak eskura ditzakeen ibilgailu berrietan, betiere honako baldintza hauek betetzen badira:
a) Ibilgailua 2025. urtean erostea, eta, nolanahi ere, 2025eko azaroaren 30a baino lehen.
b) Sistema horien kostuak ibilgailuaren guztizko kostuarekiko argi eta zehatz bereizteko modukoak izatea. Horretarako, ibilgailua erosteko fakturan dirulaguntza jaso dezaketen sistema inplementatuen kostua bereiziko da, programa honetan xedatutakoaren arabera.
Baina, adierazi den bezala, EZ dira kontuan hartuko ibilgailu berrietan instalatutako takografoak.
LAGUNTZEN ZENBATEKOA
Agindu honetan jasotako laguntzak itzuli beharrik gabeko dirulaguntza bat ordaintzeko izango dira, honako hauei dagokiena:
a) Flotak lokalizatzeko eta kudeatzeko sistemen kasuan (GPSa edo antzekoa), eskuratze- eta ezarpen-kostu osoaren % 50, onuradun bakoitzeko 5.000 euroko gehieneko mugarekin.
b) Segurtasun-elementuen kasuan, erosteko eta ezartzeko kostu osoaren % 50, gehienez ere 5.000 euro onuradun bakoitzeko.
c) Gidatze eraginkorra optimizatzea eta erregai-kontsumoa murriztea helburu duten sistemen kasuan, eskuratze- eta ezarpen-kostu osoaren % 50, onuradun bakoitzeko 5.000 euroko gehieneko mugarekin.
d) Bigarren belaunaldiko takografo adimendunen kasuan, erosteko eta ezartzeko kostu osoaren % 50, gehienez ere 5.000 euroko mugarekin onuradun bakoitzeko.
Ondasunak eskuratzeagatik ordaindutako BEZa ez da diruz laguntzeko moduko kostutzat hartuko.
Minimis kontzeptuan emandako laguntzak direnez, ezin izango da 300.000 euroko muga gainditu, onuradun berari laguntza eman aurreko hiru urteetan kontzeptu horrengatik emandako laguntza guztiak barne, Batzordearen 2023ko abenduaren 13ko 2023/2831 (EB) Erregelamenduari lotuta daudelako, zeina 2024ko urtarrilaren 1etik baitago indarrean.
Adierazitako aurrekontu-zuzkidurarekin – 110.000 euro – ez bada nahikoa aurkeztutako eskabide guztiei aurreikusitako gehieneko zenbatekoan erantzuteko, zuzkidura hori eskatutako baldintzak betetzen dituzten eskabide guztien artean banatuko da, haietako bakoitzarentzat hasieran kalkulatutako zenbatekoek zuten proportzio berean, osorik estaltzeko behar den guztizko zenbatekoarekin.
DOKUMENTAZIOA
Eskatutako dokumentazioaren artean, eskatzailearen NANaz gain, autonomoa bada, edo IFKaz gain, enpresa bada, honako hauek aurkeztu beharko dira, dagokion inprimakiarekin batera:
- Aurrekontua edo faktura proforma edo behin betikoa. Diruz lagundu daitekeen gastuaren zenbatekoa 15.000 eurokoa edo gehiagokoa bada, hornitzaile desberdinen hiru eskaintza aurkeztu beharko dira gutxienez. Hautaketa proposamen ekonomiko onuragarriena ez bada, berariaz justifikatu beharko da memoria batean. Egindako inbertsioari dagokion gastuak argi eta zehatz identifikatzeko modukoa izan behar du, eta ez du nahasmendurik sortuko diruz lagundu ezin diren beste kontzeptu batzuekin.
- Proiektuaren azalpen-memoria, inbertsioaren xedea eta ezaugarriak labur adierazita.
- Hirugarrenen alta- edo aldaketa-fitxa, Ekonomia eta Ogasun Sailak ezarritako ereduaren arabera. Helbide honetan eskura daiteke: https://www.euskadi.eus/altaterceros; lehenengo aldiz aurkezten diren edo banku-datuetan aldaketak dituzten eskatzaileek bakarrik.
BESTE LAGUNTZA BATZUEKIKO BATERAGARRITASUNA
Bigarren belaunaldiko takografo adimenduneko sistemak instalatzeari dagokionez, jarduketa hau ez da inola ere bateragarria izango Lurralde Plangintza, Etxebizitza eta Garraioetako sailburuaren 2023ko martxoaren 24ko Aginduaren bidez araututako laguntzen deialdi publikoan helburu bererako emandako dirulaguntzekin. Agindu horren bidez, errepideko garraio-zerbitzuak ematen dituzten bidaiariak garraiatzeko enpresa pribatuak eta errepideko salgaien garraioan esku hartzen duten enpresa pribatuak modernizatzeko laguntzen oinarriak ezarri eta deialdi publikoa arautu zen, urriaren 25eko 902/2022 Errege Dekretuan xedatutakoaren arabera, Europar Batasunak – Next Generation EU – finantzatutako Berreskuratze, Eraldaketa eta Erresilientzia Planaren esparruan.
Komeni da argitzea laguntza hori kobratu aurretik EZEZTATU bazen, edo laguntza-programa honetan laguntza-eskaera aurkeztu baino lehen UKO EGIN bazitzaion, laguntza-eskaera izapidetu ahal izango dela.
GUITRANS Fundazioak kudeaketa hori izapidetu ahal dizu. Informazio gehiago nahi baduzu edo zalantzak badituzu, jarri harremanetan Komunikazio Sailarekin: 943-316707, ext 5, guitrans@guitrans.eus