Skip to main content
C/ Portu-Etxe 9-1º, 20018-San Sebastián 943 31 67 07 guitrans@guitrans.eus

GIPUZKOA: Erreforma Fiskalaren Foru Araua argitaratu da

Maiatzaren 15eko GAOn, maiatzaren 9ko 1/2025 Foru Araua, Gipuzkoako Lurralde Historikoko zerga sistemaren erreforma eta beste zerga aldaketa batzuk onartzen dituena, Gipuzkoako Batzar Nagusiek maiatzaren 7an onartua.

Neurriak
Foru arau berriak zenbait neurri aurreikusten ditu, hala nola aitortzeko betebeharra, 20.000 eurokoa izatera igarotzen dena.

Era berean, kontziliazioa hobetuko duen benetako berdintasun eraginkorra sustatzen duten ekimen fiskalak jasotzen ditu, erantzukizun profesionalen eta familiarren arteko oreka justua bermatzeko. Emakumeen diskriminazio positiboaren aldeko apustua egiten da, kenkarien eta murrizketen ehuneko jakin batzuk handituz, enpresa- eta ekonomia-sarean parte har dezaten sustatzeko. Horren adibide da jarduera hasteagatiko murrizketaren PFEZa % 10etik % 15era igotzea emakume ekintzaileentzat. Gure gizarteko bizikidetza-unitateei ikusgarritasuna ematea ere bilatzen da, eta berrikuntzak sartzen dira familia-unitatearen eraketan. Ildo horretan, Sozietateen gaineko Zergan kenkariak egiten zaizkie bizitza pertsonala, familia eta lana uztartzeko neurri berriak ezartzen dituzten enpresei, legez ezarritakoaren gainetik.

Etxebizitzaren arloan, errentamendua bultzatzen da, zerga-pizgarriak indartuz alokairu eskuragarriaren eskaintza handitzeko. Horretarako, errentatzailearen tratamendu fiskala hobetzen da, baldin eta etxebizitza maizterraren ohiko etxebizitza izateko erabiltzen bada, eta alokairuan bitartekaritza publikoa dagoenean edo etxebizitza tenkatutako eremuetan dagoenean handiagoa izango dela ezartzen bada. Errentarien kasuan, handitu egin da zenbait kolektibori aplikatu beharreko kenkari-ehunekoa. Gazteen kasuan, % 35eraino igotzen da. Gazteen emantzipazioa bultzatzen da:

1) ohiko etxebizitza eskuratzea erraztuz, etxebizitza-kontuaren epea 6 urtetik 10 urtera luzatuz.
2) Halaber, etxebizitza erosteagatik gehienez ere 8.500 euro inbertitu ahal izango dira erosketa-urterako.
3) ohiko etxebizitza alokatu eta erosteagatiko kenkariak handitu egin dira gazteentzat, eta haien atalasea 36 urte bete arte igo da. eta 4) gainera, sortutako eta aplikatu gabeko kenkariak aplikatu ahal izango dira hurrengo 5 ekitaldietan.

Bestalde, pentsio publikoaren osagarritasunean aurrera egiteko asmoz, foru-arauak zerga-esparru berri bat ematen du, helburu hori lortzen laguntzeko. Hala, zerga-tratamendua eguneratzen da, prestazioak errenta gisa kobratzea bultzatuz, eta kalitatezko ekarpenak bultzatzen dira, ekarpen handiagorako pizgarri handiagoekin.

Trantsizio ekologikoan aurrera egiteko, kenkari berriak ezarri dira etxebizitzen eraginkortasun energetikoa – ohikoa zein errentan hartutakoa – hobetzeko obragatik, berokuntza- eta hozte-eskaria murrizteko, energia primario ez-berriztagarriaren kontsumoa hobetzeko edo eraikinen birgaitze energetikoa egiteko. % 5eko edo % 10eko kenkariak proposatzen dira PFEZn zero isuriko ibilgailu berriak erosteagatik eta % 15eko kenkariak birkarga-puntuak ezartzeagatik. Halaber, kenkariak Sozietateen gaineko Zergan, garapen iraunkorra, ingurumenaren kontserbazioa eta hobekuntza edo ekonomia zirkularra bultzatzen duten proiektuei lotutako inbertsio eta gastuengatik. Energia-iturri berriekin lotutako I+Gko kenkariak handitzea.

Era berean, jarduera ekonomikoa bultzatzeari dagokionez, foru arau berriak % 15ean finkatzen du mikroenpresentzako forfait-a. Mikroen eta enpresa txikien kasuan, zerga-oinarri negatiboak konpentsatzeko aldez aurreko zerga-oinarri positiboaren % 70eko muga kentzen da.

Lehen sektorerako eta errepideko salgaien garraioaren sektorerako justifikazio zaileko gastuen forfait % 70 finkatzea

«Hogeita zazpigarren xedapen gehigarria. Salgaiak errepidez garraiatzeko jardueretan zuzeneko zenbatespen sinplifikatuaren araubidea aplikatzeko arau bereziak.

Salgaiak errepidez garraiatzeko jarduerak zuzenean zenbatesteko metodoaren modalitate sinplifikatuaren bidez errendimendu garbia zehazteko, foru arau honen 28. artikuluko 1. paragrafoko b) letran aipatzen den murrizketa 100eko 70ekoa izango da. Xedapen honetan xedatutakoa aplikatzeko, salgaiak errepidez garraiatzeko jardueratzat hartuko dira apirilaren 20ko 1/1993 Foru Dekretu Arauemailearen bidez onartutako Jarduera Ekonomikoen gaineko Zergaren tarifen 722. epigrafean jasotakoak .»

Adierazle ekonomikoak

2025eko MAIATZEAN, Garraio eta Mugikortasun Iraunkorreko Ministerioak argitaratutako datuekin, eta 2025eko maiatzaren 13an eguneratuta, 2009ko urtarrilean baino zerbitzu publikoko 1.226 enpresa gutxiago daude Gipuzkoan. Estatuan, 30.802 enpresa gutxiago.

Langabezia-tasari dagokionez, 2024ko laugarren hiruhilekoan, Gipuzkoan tasa hori % 4,67koa izan da, Estatu osoko txikiena, Euskadin % 8,17koa eta Estatuan % 10,61ekoa, INEk 2025eko urtarrilaren 28an argitaratutako Biztanleria Aktiboaren Inkestaren datuen arabera.

Gasolioaren batez besteko prezioa 2025ko APIRILA
1,4063 euro/litroko
TBOaren zerga-tasa (Tasa Berezi Orokorra)
0,307 euro/l.
ETBren (Estatuko Tasa Berezia) zerga-tasa 2019/01/01etik aurrera
0,072 euro/l.
Gasolio profesionalaren itzulketa 2019/01/01etik
49 euro/1.000 l.
Gipuzkoako garraio-enpresen kopurua – ZP
1.690
MDP baimenen kopurua Gipuzkoan – ZP
5.652
MDL baimenen kopurua Gipuzkoan – ZP
932
Zerbitzu publikoko garraio-enpresen kopuruaren aldea 2008/01/01etik Gipuzkoan
 -1.226
Zerbitzu publikoko garraio-enpresen kopuruaren aldea 2008/01/01etik
– 30.802
BAI (Biztanleria aktiboaren inkesta) langabezia-tasa 2024ko 4. hiruhilekoa – Gipuzkoa
4,67%
BAI (Biztanleria aktiboaren inkesta) langabezia-tasa 2024ko 4. hiruhilekoa – Estatua
10,61%
Gizarte Segurantzako batez besteko afiliazioa garraioaren eta biltegiratzearen sektorean, 2022ko ekaina – Erregimen Orokorra (Gipuzkoa)
10.727
Gizarte Segurantzako batez besteko afiliazioa garraioaren eta biltegiratzearen sektorean, 2022ko ekainean – Erregimen Autonomoa (Gipuzkoa)
3.269
KPI 2024
EAE
Gipuzkoa Estatua
3,6% 3,7% 2,8%

HAZINNOVA 2025, doako aholkularitza espezializatua berrikuntzak hobetzeko

HAZINNOVA programak doako aholkularitza espezializatua eskaintzen die ETEei, produktuetan berrikuntza eta negozio-prozesuan berrikuntza dakarten proiektuekin: fabrikazioa, logistika, merkaturatzea eta administrazioa eta finantzak.

5 eta 249 langile arteko ETEa bazara, EAEn kokatuta badago eta industria- edo zerbitzu-sektorekoa bada (besteak beste, garraioa), honako ezaugarri hauek dituen aholkularitza eska dezakezu:

50 ordu doako aholkularitza espezializatuan, enpresak definitutako proiektua garatzeko. (SPRIk esleituko du aholkularitza-enpresa, egiten duzun proiektu motaren arabera).
Hasieratik amaierara arte laguntzea.
Emaitzak 3 hilabetetan bakarrik.
Gutxieneko administrazio-karga.
Arriskurik eta inbertsiorik gabe berritzeko modu bat.
Prozesu osoak 4.000 euroko balioa du, baina ez duzu ezer aurreratu edo ordaindu behar. Gauzazko laguntza bat da, aurrekontua arriskuan jarri gabe lan egiteko modu berriak probatzeko aukera ematen dizuna.
Epeak
Hasiera data: 2025/05/06
Aurkezteko azken eguna:
2025/10/29ko 23:59an

Informazio-liburuxka.
www.spri.eus/eu/laguntzak/hazinnova

MUBIL Center inauguratu da, etorkizuneko mugikortasunaren erronkei aurre egiteko azpiegitura estrategikoa

Joan den astelehenean, hilak 12, MUBIL Centerren instalazioen inaugurazio ekitaldi ofiziala egin zen Eskuzaitzetan (Donostia). Inaugurazio-ekitaldiaren buru Imanol Pradales lehendakaria, Eider Mendoza Gipuzkoako ahaldun nagusia, Unai Andueza Ekonomia Sustapen eta Proiektu Estrategikoen diputatua eta Igor Villarreal MUBIL Fundazioko zuzendari nagusia izan dira. Bilerak Gipuzkoako eta Euskadiko ordezkaritza instituzional nabarmena bildu du, baita mugikortasunaren sektoreko eragile nagusiak ere, enpresak, enpresa-elkarteak, unibertsitateak eta erreferentziazko zentro teknologikoak barne. MUBIL Centerrek 8 enpresa eta 2 kudeatzaile teknologiko hartuko ditu, guztira 80 profesional arituko dira bertatik bertara lanean mugikortasun adimentsu eta jasangarri baterako irtenbide berritzaileak garatzen

Eskuzaitzetako 48.000 m²-ko lurzatian dago, MUBIL, MUBIL Center ekosistemaren zati bat hartuko duena. 9.700 m²-ko puntako azpiegitura teknologikoa da, 25 milioi euroko inbertsioa eragin duena, eta mugikortasun-soluzio aurreratuen garapena, balidazioa eta ziurtapena bultzatzeko diseinatuta dago.

Instalazioak hiru entsegu-laborategi ditu, eta, MUBIL Centerren inguruan sortutako ekosistemarekin batera, Europan bakarra den ezagutzaren eta testatzeko eta berritzeko gaitasunen kontzentrazioa biltzen du:

Biltegiratze elektrikoko laborategia: gelaxkak, moduluak eta bateria-sistemak segurtasun- eta fidagarritasun-estandar zorrotzenetan probatzeko.
Trakzio elektrikoko laborategia: automozioaren eta garraio astunaren sektorerako motorr-, inbertsore- eta transmisio-sistemak probatzeko erabiltzen da.
Hidrogeno-pilen laborategia: hidrogenotik abiatuta elektrizitatea sortzeko sistemak testatu eta balidatzeko azpiegitura.
MUBIL Centerren inaugurazioak berrikuntza, aukeren sorkuntza eta proiektuen eta nazioarteko inbertsioaren erakarpena bultzatuko duten jardueren agenda trinko baten hasiera ere markatzen du.

Maiatzaren 23an Mugikortasun Iraunkorreko Ikerketa Agendaren Aurkezpen Ofiziala egingo da, Basque Research & Technology Alliance (BRTA) buru dela. Egun gutxi batzuk geroago, maiatzaren 29an, Mubil Lab Experience nazioarteko ekitaldia izango da, nazioarteko enpresa garrantzitsuak bilduko dituen topaketa teknikoa, sektorean dituzten garapen eta estrategiak partekatzeko. Ekainean, MUBILek karga elektrikoari buruzko foro sektoriala hartuko du, eta ekainaren 12an MUBIL City Science Experience inauguratuko du, Gipuzkoako mugikortasunari buruzko datuak biltzean eta aztertzean oinarritutako MITen lankidetzako proiektua. Uztaila mugarri garrantzitsu baten lekuko izango da, Mugikortasun Enpresen Aholku Batzordea eratu baita, zentroaren lehentasunak eta ildo estrategikoak bideratuko dituena.

Urteko azken hiruhilekoan, MUBILek ekintzak eta ekitaldiak bultzatzen jarraituko du, Gipuzkoa aukerak sortzen dituen lurralde gisa eta mugikortasun iraunkorraren arloko nodo estrategiko gisa posizionatzeko.

2024ko bigarren seihilekoari dagokion laugarren kargagailu berankorren zerrenda argitaratu da

2021eko urriaren 2tik indarrean dagoen urriaren 1eko 13/2021 Legean konprometitu zen bezala, Garraio eta Mugikortasun Jasangarriaren Ministerioak bere webgunean argitaratu ditu Lurreko Garraioen Antolamenduari buruzko uztailaren 30eko 16/1987 Legearen 140. artikuluaren 40. paragrafoan aurreikusitako arau-hausteengatik ezarritako zehapen-ebazpenak, administrazio-bidean irmo bihurtu direnak, edo, administrazioarekiko auzi-errekurtsoa jarri bada, auzibidean, 2024ko lehen seihilekoan. Esteka honetan, ezarritako zehapenak ikus ditzakezu, eta berariaz adierazi arau-hauslea, ezarritako zehapena eta zehatutako arau-haustea.

Zerrendan, 2024ko uztailaren 1etik abenduaren 31ra bitartean garraio-zerbitzuengatik ordaintzeko epea urratu duten 311 enpresari ezarritako 319 zehapen daude. Zehapen horiek gutxienez 701 euroko eta gehienez 20.005 euroko kopuruekin zehatu dira.

Dokumentuan adierazten den bezala, administrazio-zehapenek ez dute inola ere ekarriko zehatutako enpresak ez ordaintzea; aitzitik, zehapen horiek gehiegizko zehapenekin bat datoz ordaintzeko legezko epean.

Jendaurrean eta entzunaldian jarri da Astigarragako Iparraldeko Garraio Zentro Integralaren trazadura-proiektua


Aldizkari Ofizialean, maiatzaren 13an, hain zuzen, Astigarragako Iparraldeko Garraio Zentro Integralaren trazadura-proiektua eta eraginpeko ondasun eta eskubideen zerrenda hilabeteko epean jendaurrean jartzen dituen Foru Agindua argitaratu da, alegazioak eta iradokizunak aurkezteko. Proiektu honen xede den Astigarraga Iparraldeko CITa egungo CITaren zabalkuntza gisa diseinatzen da, biak Oiartzungo CITarekin batera. CIT berri horrek 151 aparkaleku emango dizkio CIT multzoari (Astigarraga iparraldea, hegoaldea eta Oiartzun), eta AP-8 autobidearen bi noranzkoetatik batera erabili ahal izango dira. Horretarako, autobidearen enborraren azpian oinezkoentzako konexio bat egitea eta CITen zerbitzugunera bideratzea proiektatuko da, kontrako noranzkoan. Trazadura-proiektu horretan aurreikusitako kontrata bidezko exekuzio-aurrekontua 22.568.379,47 eurokoa da.

2025eko ekainaren 1ean indarrean dagoen TIR hitzarmenari egindako zuzenketak argitaratu dira

2025eko ekainaren 1ean sartu ziren indarrean Merkantzien Nazioarteko Garraioari buruzko Aduana Hitzarmenaren zuzenketak, joan den maiatzaren 7an EBAOn argitaratutako TIR Koadernoen babesean (1975eko TIR Hitzarmena). TIR koadernoa nazioarteko errepide bidezko garraioan erabiltzen den dokumentua da, merkantziak erregimen honi atxikita dauden herrialdeetan zehar aduana-kontrolik egin gabe igarotzea ahalbidetzen duena. Genevan sortu zen, 1975eko azaroaren 14an.

Sartutako zuzenketen artean, ibilgailuen onarpen-ziurtagiriari buruzkoak nabarmentzen dira, eta horien bidez honako alderdi hauek aldatzen dira:

Errepide-garraioko ibilgailuek TIR erregimenean egin beharreko azterketa 2 urtetik 3 urtera luzatu da, azterketa egiteko eta, hala badagokio, onarpena berritzeko.
Aurrekoaren ondorioz, aldatu egingo da Hitzarmenaren 4. eranskinean ezarritako onarpen-ziurtagiriaren ereduaren 4. orrialdeko 3. paragrafoa, ibilgailuak ikuskatzeko eta onarpena berritzeko epeari dagokiona, eta «bi urtean behin» jarri ordez «hiru urtean behin» jarriko da.
Hitzarmenaren 4. eranskinean ezarritako onarpen-ziurtagiriaren ereduaren 4. orrialdean 6. atal berri bat sartzen da. Honela dio: «TIR garraio bat onarpen-ziurtagiriaren azken balio-data baino lehen hasi bada, edo azken egun horretan, onarpen-ziurtagiriak baliozkoa izaten jarraituko du, harik eta azken helmugako aduanan TIR garraioa amaitu arte».

Azetilenozko botilei eragiten dien zuzenketa bat argitaratu da ADRn

Maiatzaren 10eko Estatuko Aldizkari Ofizialean M 359 Akordio Multilaterala argitaratu da, ADRren A eranskinaren 1.5.1 atalaren arabera, 2025eko apirilaren 24an Madrilen egina. Akordio hori UN 1001 botilen, disolbatutako azetilenoaren eta kaudimenik gabeko UN 3374 azetilenoaren markaketari buruzkoa da.

ADRaren doitasun horri esker, Nazio Batuen presiopeko ontziak ez diren azetilenozko botilak erabiltzen jarraitu ahal izango da, 2023ko uztailaren 1a baino lehen eraikiak eta 2023ko urtarrilaren 1etik aurrera aplikagarria den 6.2.2.7.3 (k) edo (l) ren arabera markatuta ez daudenak.

Ildo beretik, akordio hau 2027ko urtarrilaren 1era arte izango da baliozkoa akordio hau sinatu duten ADRko alderdi kontratugileen lurraldeetako garraiorako.

Era berean, sinatzaileren batek akordio hori egun hori baino lehen ezeztatzen badu, aipatutako datara arte akordio hau sinatu duten ADR alderdi kontratugileen lurraldeetako garraiorako soilik izango da baliozkoa, baldin eta alderdi horiek ez badute hitzarmena ezeztatu.

Era berean, nazioarteko administrazio-akordio hori apirilaren 24an sartu zen indarrean, Espainiako ADRrako agintaritza eskudunak sinatu zuenean.